Here’s the Bahasa Malaysia translation for
the Malay nurses on
The Purpose of Our Existence and
Journey in This World?
Berikut terjemahan Bahasa Malaysia untuk jururawat Melayu di
Tujuan Kewujudan dan Perjalanan Kita di Dunia Ini?
by: lim ju boo
Pagi ini, saya pergi ke Hospital Kuala untuk pembalut kaki biasa dua kali
seminggu. Semasa menunggu saya bercakap dengan beberapa jururawat di sana
mengenai kehidupan, saya bertanya kepada salah seorang jururawat senior apakah
tujuan hidup di dunia ini. Perawat itu yang beragama Islam memberitahu saya
dari sudut Islam, tujuan kami ke sini adalah untuk bersolat dan beribadat
kepada Allah 5 kali sehari. Itu mungkin tidak terlalu praktikal jika kita
memandu atau sibuk di tempat kerja, tetapi cukup adil. Saya kemudian bertanya
kepadanya bagaimana dengan haiwan yang tidak sembahyang namun mereka hidup
bahagia di alam liar, terbang ke sana ke mari dan merayap ke mana-mana dan
diberi makan secara bebas oleh Tuhan atau Alam. Dia memberitahu saya haiwan
tidak boleh berfikir seperti kita.
Kemudian saya berfikir sendiri jika haiwan tidak boleh berfikir, berdoa dan
menyembah, maka mengapa Tuhan mencipta mereka? Tetapi saya tidak meminta
jawapan kepadanya. Untuk ini, kita seterusnya perlu bertanya sama ada kita,
termasuk haiwan yang lain, dicipta oleh Tuhan atau secara semula jadi
berkembang dan dipilih melalui berjuta-juta tahun evolusi? Tetapi mari kita
tidak membincangkan terlalu banyak tentang evolusi biologi di sini, tetapi
sebutkan ini secara ringkas kemudian semasa kita meneruskannya.
Kita hanya membincangkan sebab-sebab kewujudan sementara kita di dunia ini.
Tetapi, pertama, mari kita lihat jangka hayat kita maksimum 120 tahun di sini.
Izinkan saya meringkaskan kewujudan kita dalam bentuk titik di sini:
Berapa lama kita boleh hidup di dunia ini? 10, 40, 60, 80. 100 atau 120
tahun? Mari kita lihat:
Jika Zaman Alam Semesta yang ditentukan pada 20 bilion tahun akan
diteleskop ke dalam sehari 24 jam, maka jangka hayat maksimum manusia 120 tahun
akan wujud hanya untuk (24 x 60 x 60) saat / 20 bilion x 120 = 5.184 x 10 -4
saat atau 0.0005184 saat
1. Hari-hari tahun kami ialah tujuh puluh tahun; dan jika kerana kekuatan
mereka berumur delapan puluh tahun lagi adalah tenaga dan kesedihan mereka;
kerana ia segera dilenyapkan, dan kita terbang pergi (Mazmur 90:10).
2. Sedangkan kamu tidak mengetahui apa yang akan terjadi esok hari. Untuk
apa hidup anda? Ia bahkan menjadi wap yang kelihatan sebentar, kemudian lenyap
(Yakobus 4:14).
3. Bagi Tuhan satu hari seperti seribu tahun, dan seribu tahun seperti satu
hari (2 Petrus 3:8).
4. Seluruh dunia adalah pentas,
Dan semua lelaki dan wanita hanyalah pemain:
Mereka mempunyai pintu keluar dan pintu masuk mereka
(Seperti yang Anda Suka: William Shakespeare)
Tujuan hidup kita adalah persoalan falsafah yang mendalam yang telah
direnungkan oleh pemikir, ahli teologi, saintis, dan individu sepanjang
sejarah. Perspektif yang berbeza menawarkan pelbagai tafsiran:
Pertama, kita mempunyai perspektif agama dan rohani. Banyak agama
mencadangkan bahawa tujuan hidup adalah untuk melayani dan menyembah kuasa yang
lebih tinggi, untuk mengikuti perintah ilahi, dan untuk mempersiapkan kehidupan
akhirat. Sebagai contoh, dalam agama Kristian, tujuan hidup adalah untuk
mengenal, mengasihi, dan melayani Tuhan. Dalam agama Buddha, ia adalah untuk
mencapai pencerahan dan melarikan diri dari kitaran penderitaan dan kelahiran
semula
Banyak agama melihat kehidupan duniawi sebagai persediaan untuk kehidupan
akhirat yang kekal. Jangka hayat yang terhad dilihat sebagai masa untuk
pertumbuhan rohani, pembelajaran, dan ujian. Sebagai contoh, dalam agama
Kristian, singkatnya kehidupan menekankan kepentingan hidup menurut kehendak
Tuhan untuk mencapai kehidupan kekal di syurga.
Sesetengah tradisi rohani, seperti Buddhisme dan Hinduisme, melihat
kehidupan sebagai sebahagian daripada kitaran kelahiran semula yang lebih
besar, di mana tindakan dalam kehidupan ini mempengaruhi kewujudan masa
hadapan.
Kedua, kita juga mempunyai perspektif falsafah seperti eksistensialisme,
seperti yang diutarakan oleh ahli falsafah seperti Jean-Paul Sartre dan Albert
Camus, menunjukkan bahawa kehidupan tidak mempunyai makna yang wujud, dan
terpulang kepada individu untuk mencipta tujuan mereka sendiri melalui pilihan
dan tindakan. Kemudian Nihilisme berpendapat bahawa hidup adalah tanpa makna
objektif, tujuan, atau nilai intrinsik, sedangkan humanisme menekankan
kepentingan nilai kemanusiaan dan mengejar ilmu, kebahagiaan, dan pemenuhan
diri.
Ketiga, kita juga mempunyai orang yang melihat kehidupan dari perspektif
falsafah. Mereka berpendapat bahawa eksistensialisme berpendapat bahawa sifat
terhingga kehidupan memberikan segera dan kepentingan kepada pilihan kita.
Mengetahui bahawa kehidupan adalah terhad boleh mendorong individu untuk hidup
secara tulen dan membuat keputusan yang bermakna. Absurdisme, seperti yang
dibincangkan oleh Albert Camus, mencadangkan untuk menerima kemustahilan hidup
dan mencari makna peribadi walaupun tiada tujuan yang wujud. Sedangkan
stoisisme menggalakkan fokus pada apa yang boleh kita kawal, menerima kematian
kita, dan hidup dengan mulia.
Para saintis mungkin melihat tujuan hidup dari perspektif saintifik mereka.
Dari sudut pandangan evolusi mereka, tujuan hidup boleh dilihat sebagai
kemandirian dan pembiakan spesies. Richard Dawkins, dalam "The Selfish
Gene," berpendapat bahawa tujuan hidup adalah untuk memastikan kemandirian
gen. Perspektif biologi menumpukan pada fungsi dan pengekalan kehidupan melalui
proses seperti metabolisme, pertumbuhan dan pembiakan. Dari sudut pandangan
biologi evolusi, jangka hayat yang terhad adalah semula jadi dan mencerminkan
kitaran hayat organisma. Tujuan, dalam konteks ini, mungkin dirangka di sekitar
kemandirian, pembiakan, dan memastikan kesinambungan spesies. Kemajuan dalam
bidang perubatan dan teknologi secara berterusan menolak sempadan umur panjang
manusia, mendorong penerokaan berterusan tentang cara kita boleh memaksimumkan
kualiti hidup dalam tahun-tahun terhad kita. Tetapi ada juga sebab peribadi
untuk tujuan hidup di dunia ini. Ramai orang mencari tujuan melalui pemenuhan
peribadi, perhubungan, cinta, kreativiti, dan menyumbang kepada kesejahteraan
orang lain dan masyarakat. Viktor Frankl, dalam bukunya "Man's Search for
Meaning," misalnya, menekankan bahawa mencari makna adalah penting untuk
kewujudan manusia, dan makna ini boleh ditemui melalui kerja, cinta, dan
penderitaan.
Akhirnya, tujuan hidup adalah subjektif dan boleh berbeza-beza bergantung
pada kepercayaan, nilai, pengalaman dan pandangan dunia seseorang. Sesetengah
orang mencari tujuan melalui iman dan kerohanian, yang lain melalui falsafah
dan akal, dan yang lain melalui matlamat peribadi dan hubungan dengan orang
lain. Kepelbagaian jawapan mencerminkan kerumitan dan kekayaan kewujudan
manusia. Saya fikir kesedaran tentang kematian boleh memberi inspirasi kepada
individu untuk mengutamakan aktiviti, perhubungan dan pengalaman yang bermakna.
Pengiktirafan bahawa masa terhad selalunya membawa kepada penghargaan yang
lebih besar untuk detik-detik kehidupan dan tumpuan untuk mencapai matlamat dan
kebahagiaan peribadi. Logoterapi Viktor Frankl menekankan mencari makna walaupun
dalam penderitaan dan mengiktiraf bahawa keterbatasan kehidupan boleh memberi
keperluan segera untuk mencipta dan menemui tujuan.
Sudah tentu, terdapat juga kepercayaan budaya dan masyarakat. Banyak budaya
meletakkan nilai tinggi untuk meninggalkan warisan, sama ada melalui
kanak-kanak, pencapaian, sumbangan kepada pengetahuan atau impak masyarakat.
Mengetahui bahawa kehidupan adalah terhad boleh mendorong individu untuk
membuat sumbangan berkekalan yang bertahan melebihi jangka hayat mereka.
Struktur masyarakat sering menekankan kepentingan peringkat kehidupan
tertentu—pendidikan, kerjaya, keluarga, dan persaraan—mencerminkan pendekatan
budaya untuk memanfaatkan sepenuhnya tahun terhingga seseorang.
Akhirnya, tempoh terhad kehidupan manusia mencabar individu untuk mencari
tujuan dan makna dalam jangka masa yang terhad. Had ini selalunya menguatkan
kepentingan tindakan, pilihan dan hubungan kita, menggalakkan kita untuk
mencari pemenuhan, membuat sumbangan yang memberi kesan dan menghargai
pengalaman kita.
Tidak kira bagaimana kita cuba untuk berhujah dan membincangkan tujuan
hidup kita di sini, kita harus menerima bahawa sifat terhingga kehidupan
manusia, biasanya mencapai masa maksimum sekitar 100 tahun, menambah dimensi
yang menyentuh kepada persoalan tujuan hidup. Berikut ialah cara perspektif
yang berbeza menangani had temporal ini. Sesetengah orang melabur dalam 10
rumah, mempunyai 20 kereta dan pelaburan material lain di seluruh tempat kerana
mereka hanya boleh hidup maksimum 100 tahun sebelum mereka terpaksa melepaskan
semua yang mereka miliki apabila mati. Pertama sekali, bagaimanakah boleh
tinggal di 10 rumah dan memandu 20 kereta pada masa yang sama? Tidakkah kita
fikir ini adalah sangat bodoh memikul beban yang tidak perlu dalam hidup kita
terpaksa mengekalkannya secara tidak perlu, lebih teruk lagi apabila kita
semakin tua dan semakin tua apabila kita ditimpa penyakit, dan jika tidak, kita
masih menjadi semakin lemah. seiring dengan peningkatan usia kita. Pada masa
itu kita tidak mempunyai tenaga, kekuatan, atau minat untuk mengekalkannya lagi
kerana mengetahui dengan baik kita tidak boleh membawa mereka ke kubur. Pada
saat kematian, kita serta-merta mesti (terpaksa) meninggalkan segala-galanya -
status, gelaran, kekayaan dan segala yang kita perolehi dan kumpulkan dalam 100
tahun kehidupan kita yang singkat. Kita kembali menjadi debu dari tempat kita
datang. Segala-galanya menjadi sia-sia bagi kita, iaitu, jika kita bernasib
baik. Bagi kebanyakan jiwa mereka mungkin tidak bertuah. Mereka mungkin perlu
membayar semua yang mereka nikmati di dunia ini. Kami adalah pelukis jiwa kami
sendiri di dunia seterusnya. Lihat di sini:
Jiwa sebagai Seniman di Dunia Seterusnya
https://scientificlogic.blogspot.com/2024/05/the-soul-as-artist-in-next-world.html
Persoalan ini menyentuh aspek penting materialisme, mengejar kekayaan, dan
sifat kehidupan yang terbatas. Berikut ialah beberapa perspektif tentang sebab
sesetengah orang mengumpul harta benda yang banyak dan sama ada ini sejajar
dengan kehidupan yang bermakna. Terdapat faktor sosial dan psikologi.
Lihat juga pengalaman peribadi saya menyorok perkara yang tidak perlu yang
tiada siapa yang datang untuk mengagumi di sini:
Membawa Beban yang Tidak Perlu dalam Kehidupan Singkat kita
https://scientificlogic.blogspot.com/search?q=my+experience+in+life
Saya masih ingat semasa saya seorang pelajar di India di mana orang di sana
sangat miskin. Saya masih ingat musim sejuk di India tengah boleh menjadi
sangat sejuk. Saya masih ingat lelaki dan perempuan jalanan muda di jalanan
meminta wang kepada saya di tengah-tengah musim sejuk. Mereka pasti sangat
lapar. Sebagai seorang pelajar saya tidak mempunyai banyak wang untuk
diberikan. Tetapi saya mempunyai makanan dan asrama yang agak hangat untuk
tinggal dan katil untuk tidur. Saya mengambil belas kasihan kepada mereka. Saya
sering memberi mereka apa sahaja yang saya mampu. Anda tidak dapat memahami
atau merasakan kegembiraan, kedamaian dan kehangatan dalam hati saya ketika
saya kembali ke katil asrama saya untuk tidur semalaman memikirkan mereka. Saya
tahu mereka masih sejuk di jalanan dengan pakaian nipis yang koyak, tetapi
sekurang-kurangnya mereka tidak akan lapar untuk malam itu. Saya tahu saya
tidak boleh berbuat banyak sebagai seorang pelajar, itu yang terbaik saya.
Kegembiraan memberi dan berkongsi dengan mereka yang lebih miskin adalah
ganjaran yang besar dalam kedamaian, kegembiraan dan kebahagiaan untuk
Malangnya, kebanyakan orang menganggap status dan identiti terlebih dahulu.
Bagi kebanyakan orang, memiliki berbilang hartanah dan kereta mewah adalah
simbol kejayaan, status dan identiti yang mengambil berat dua suara untuk orang
lain. Mereka fikir harta benda ini akan membawa mereka pengiktirafan sosial dan
rasa pencapaian. Kedua, mereka merasakan rasa selamat dan kawalan. Bagi mereka
kekayaan material boleh memberikan rasa selamat dan kawalan ke atas
persekitaran seseorang. Ia menawarkan kestabilan kewangan dan keupayaan untuk
menghadapi keadaan yang tidak dijangka. Malangnya, golongan bawahan juga
mempunyai keistimewaan, mengambil berat untuk orang kaya dan berkuasa.
Ketiga, terdapat hedonisme ini di mana mengejar kesenangan dan keseronokan
mendorong sesetengah orang untuk memperoleh barangan mewah. Kegembiraan yang
diperoleh daripada harta benda baharu boleh menjadi pendorong yang penting.
Keempat, terdapat sebab ekonomi dan pelaburan di mana pengumpulan kekayaan
seperti hartanah dan barangan mewah boleh dilihat sebagai pelaburan. Hartanah
boleh menghargai nilai, dan aset seperti kereta boleh menjadi sebahagian
daripada portfolio yang lebih besar yang bertujuan untuk menjana kekayaan.
Tetapi saya fikir individu kaya sering mempelbagaikan pelaburan mereka untuk
meminimumkan risiko. Memiliki berbilang hartanah dan item bernilai tinggi boleh
menjadi sebahagian daripada strategi yang lebih luas untuk memelihara dan
mengembangkan kekayaan.
Mengejar kekayaan material boleh dilihat sebagai satu cara untuk mencipta
tujuan dalam kehidupan. Walau bagaimanapun, banyak falsafah dan tradisi rohani
berpendapat bahawa pemenuhan sebenar datang daripada sumber bukan material,
seperti perhubungan, pertumbuhan peribadi, dan sumbangan kepada masyarakat.
Pergerakan seperti minimalisme dan kesederhanaan dalam kehidupan menyokong
pengurangan harta benda untuk memberi tumpuan kepada perkara yang benar-benar
penting. Falsafah ini menunjukkan bahawa pengumpulan bahan yang berlebihan
sememangnya boleh menjadi beban dan bukannya sumber kebahagiaan.
Walau bagaimanapun, daripada pertimbangan praktikal mengenai
penyelenggaraan dan beban hinggalah umur kita yang singkat, menguruskan
pelbagai harta dan harta benda boleh menjadi beban yang ketara, terutamanya
apabila seseorang itu berumur. Penyelenggaraan, penyelenggaraan dan pengurusan
aset ini memerlukan masa, tenaga dan sumber. Penuaan dan kesihatan yang merosot
adalah satu kemestian yang datang secara semula jadi sama ada kita menyukainya
atau tidak. Dengan penuaan datangnya
penurunan semula jadi dalam kekuatan dan kesihatan fizikal, yang boleh
menjadikannya mencabar untuk menikmati atau mengekalkan pelbagai hartanah dan
barangan mewah. Kita perlu memikirkan legasi dan altruisme seiring dengan
berlalunya masa.
Sesetengah orang mengumpul harta dan harta untuk meninggalkan warisan
kepada keturunan mereka. Mereka mungkin mencari tujuan dalam memastikan
kestabilan kewangan dan kejayaan keluarga mereka. Kekayaan juga boleh
membolehkan usaha dermawan yang ketara. Ramai individu kaya mencari tujuan
untuk memberi kembali kepada masyarakat, menyokong tujuan amal dan inisiatif
pembiayaan yang memberi manfaat kepada orang lain.
Sesetengah percaya mengumpul kekayaan material yang luas boleh memberikan
keselamatan, status dan keseronokan sementara, ia sering disertai dengan beban
penyelenggaraan yang ketara dan mungkin tidak membawa kepada pemenuhan jangka
panjang. Tradisi falsafah dan kerohanian, serta pergerakan moden seperti
minimalism, mencadangkan bahawa kebahagiaan dan tujuan sebenar lebih
berkemungkinan ditemui dalam perhubungan, pertumbuhan peribadi dan sumbangan
kepada kesejahteraan orang lain. Akhirnya, nilai dan tujuan kekayaan material
adalah subjektif dan sangat berbeza bergantung pada nilai individu dan matlamat
hidup.
Walau bagaimanapun, setelah membincangkan semua sebab ini, saya percaya
adalah jauh lebih baik untuk memperkaya dan melabur dalam jiwa kita sebagai
artis dalam kehidupan kita semasa kita masih di sini. Kita masih ada peluang. Kita semua mempunyai jiwa yang tidak mati. Ia
kekal selama-lamanya di dunia seterusnya. Saya percaya ini adalah pelaburan
terbaik untuk menjamin kehidupan kita selama-lamanya daripada mengumpul
kekayaan material sementara di dunia ini. Saya percaya idea untuk melabur dalam
jiwa seseorang dan bukannya dalam harta benda sangat bergema dengan banyak
tradisi keagamaan, rohani dan falsafah. Berikut adalah beberapa perspektif
tentang mengapa memberi tumpuan kepada pengayaan jiwa mungkin dilihat sebagai
lebih bermakna dan bermanfaat. Pertama terdapat kepercayaan agama dan rohani
dalam banyak agama, seperti Kristian, Islam, Hindu, dan Buddha, yang menekankan
sifat kekal jiwa dan sifat sementara kehidupan duniawi. Melabur dalam jiwa
dilihat sebagai persediaan untuk kehidupan akhirat yang kekal, yang lebih
penting daripada harta benda sementara. Terdapat juga aspek moral dan
etika. Tradisi rohani sering
menggalakkan nilai seperti belas kasihan, kebaikan, kerendahan hati, dan tidak
mementingkan diri sendiri. Hidup dengan prinsip-prinsip ini memperkaya jiwa dan
selaras dengan rasa tujuan ilahi. Pertumbuhan rohani dan pencerahan melalui doa
dan penyembahan, meditasi, dan refleksi bertujuan untuk pertumbuhan rohani dan
pencerahan. Amalan ini memupuk kedamaian dalaman, kebijaksanaan, dan pemahaman
yang lebih mendalam tentang tujuan hidup. Mereka bermakna. Ahli falsafah seperti Socrates dan Aristotle
telah berhujah bahawa kebahagiaan dan kepuasan sebenar datang daripada memupuk
kebajikan dan kebijaksanaan, bukannya mengumpul kekayaan material. Pemikir
eksistensialisme seperti Jean-Paul Sartre dan Viktor Frankl menekankan
kepentingan mencari makna peribadi dan hidup secara autentik. Ini selalunya
melibatkan keutamaan nilai dalaman dan aktualisasi diri daripada harta luaran.
Terdapat juga kesihatan mental dan emosi serta kesejahteraan psikologi.
Memberi tumpuan pada pertumbuhan peribadi, perhubungan dan aktiviti yang
bermakna cenderung menyumbang lebih kepada kesejahteraan dan kebahagiaan jangka
panjang daripada kekayaan material. Kajian menunjukkan bahawa pengalaman dan
perkembangan peribadi sering membawa kepada kepuasan yang lebih besar daripada
memperoleh harta benda. Terdapat juga pengurangan tekanan. Kehidupan yang kurang dibebani oleh
penyelenggaraan banyak barangan material boleh menjadi lebih mudah dan kurang
tekanan. Memudahkan kehidupan boleh membawa kepada kejelasan yang lebih besar
dan fokus pada perkara yang benar-benar penting. Melabur dalam jiwa selalunya
membawa kepada tindakan yang memberi kesan positif kepada orang lain, seperti
kebaikan, kemurahan hati, dan sokongan. Tindakan ini boleh mencipta warisan
yang berkekalan dan kesan riak yang melebihi kewujudan duniawi seseorang. Memberi tumpuan kepada jiwa menggalakkan
hidup mengikut piawaian etika yang lebih tinggi, yang boleh menyumbang kepada
masyarakat yang lebih adil dan belas.
Mungkin kita perlu mengintegrasikan kedua-dua dunia. Pendekatan seimbang
untuk harta material adalah perlu sedikit sebanyak untuk kehidupan yang selesa,
pendekatan seimbang yang mengutamakan pertumbuhan rohani dan peribadi boleh
membawa kepada kehidupan yang lebih holistik dan memuaskan. Kekayaan material
boleh digunakan sebagai alat untuk impak positif apabila sejajar dengan nilai
yang lebih tinggi.
Melabur dalam jiwa sejajar dengan kepercayaan kepada sifat kekal jiwa dan
sifat sementara kehidupan material. Perspektif ini menggalakkan tumpuan pada
pertumbuhan rohani, kehidupan beretika, dan pemenuhan peribadi, yang boleh
membawa kepada kewujudan yang lebih bermakna dan memuaskan. Walaupun harta
benda mempunyai tempatnya, mereka tidak seharusnya membayangi tujuan yang lebih
mendalam untuk memperkaya jiwa dan mempersiapkan diri untuk apa yang dipercayai
ramai sebagai perjalanan yang kekal.
Setelah membincangkan semua itu, saya rasa yang kita perlukan hanyalah
makanan dan air yang paling penting, tempat perlindungan, bilik atau rumah
sederhana tempat tinggal, bilik mandi dengan paip atau bekalan air untuk mandi,
tandas untuk memudahkan diri, dan baldi dengan sabun untuk mencuci pakaian
harian kita, tempat untuk menyidai pakaian untuk dijemur, dan hanya satu sudut
di rumah untuk tidur. Ia tidak semestinya katil. Sudut di rumah dengan tilam
nipis atau tikar di atas lantai akan dilakukan, dan bantal di atas kepala kita,
dan sehelai kain sebagai selimut untuk memanaskan badan. Dan sudah tentu,
kebebasan untuk bergerak dan pergi ke mana-
Pertimbangkan, tidak ada haiwan di luar sana yang memerlukan apa-apa
daripada ini kecuali makanan dan air, namun mereka semua berjaya hidup sehingga
akhir hayat mereka yang dikurniakan Tuhan kepada mereka melalui gen mereka.
Mengapa manusia tidak boleh melakukan perkara yang sama, hidup semudah yang
mungkin supaya kita tidak perlu membawa beban yang tidak perlu dalam hidup
kita, perlu membersihkan, membersihkan dan menyelenggaranya apabila tidak ada
perkara ini yang kita perolehi menambah sehelai rambut atau satu pukulan
tambahan. hati kami. Tambahan pula, tiada satu pun daripada kekayaan atau beban
yang tidak perlu yang kita bawa akan mendapat kekaguman daripada mana-mana
orang. Mereka tidak peduli malah tidak mahu melihat apa sifat material yang
kita bawa bersama. Mereka mempunyai kehidupan mereka sendiri untuk hidup.
Tidakkah kita fikir kita sangat bodoh untuk memikul dan mengekalkan beban
material yang tidak perlu dalam hidup kita sedangkan yang kita perlukan
hanyalah makanan, air, tempat tinggal dan pakaian.
Jawapan dan pemikiran saya sejajar dengan falsafah minimalis dan pertapa
yang menyokong kesederhanaan dan memberi tumpuan kepada perkara yang penting
untuk kehidupan yang memuaskan. Berikut adalah beberapa perkara penting yang
menyokong pandangan saya. Falsafah minimalis menekankan mengurangkan harta
benda kepada apa yang penting, yang boleh membawa kepada kejelasan, tumpuan dan
kebebasan yang lebih besar. Dengan membuang beban material yang tidak perlu,
individu boleh menumpukan pada pengalaman, perhubungan, dan pertumbuhan
peribadi. Terdapat juga manfaat kesejahteraan mental dan emosi kerana hidup
secara sederhana dapat mengurangkan tekanan dan kebimbangan yang berkaitan
dengan mengekalkan dan melindungi harta benda. Ia juga dapat memupuk rasa puas
dan bersyukur terhadap keperluan asas. Kesederhanaan ini adalah kehidupan
lestari yang memberi kesan kepada alam sekitar.
Gaya hidup yang lebih mudah mengurangkan penggunaan dan pembaziran, yang
bermanfaat untuk alam sekitar. Ia sejajar dengan prinsip hidup lestari dengan
meminimumkan jejak ekologi seseorang. Menggunakan sumber yang lebih sedikit
membolehkan pengagihan barangan keperluan yang lebih saksama seperti makanan,
air dan tempat tinggal, yang berpotensi menyumbang kepada kesejahteraan global.
Terdapat juga pertimbangan rohani dan etika ini. Banyak tradisi rohani menganjurkan
kesederhanaan dan detasmen daripada harta benda sebagai jalan menuju pencerahan
rohani dan kedamaian batin. Pendekatan ini menggalakkan tumpuan kepada nilai
dalaman dan kesejahteraan orang lain. Hidup dengan lebih sedikit boleh menjadi
pilihan beretika, mencerminkan nilai-nilai seperti merendah diri, kemurahan
hati, dan menghormati semua makhluk hidup.
Saya fikir terdapat juga faedah praktikal dalam hidup sederhana. Kurang
penyelenggaraan. Lebih sedikit harta benda bermakna kurang masa dan usaha yang
dibelanjakan untuk membersihkan, menyusun dan menyelenggara barang. Ini boleh
membebaskan masa untuk aktiviti yang lebih bermakna. Terdapat juga kebebasan
kewangan dengan mengurangkan perbelanjaan yang tidak perlu membolehkan
kebebasan kewangan yang lebih besar dan keupayaan untuk memperuntukkan sumber
ke arah pengalaman dan matlamat yang paling penting.
Marilah kita bandingkan diri kita, secara zoologi kita juga adalah haiwan
dengan haiwan rendah yang lain. Mereka hidup secara semula jadi. Memerhati
haiwan, yang hidup tanpa beban harta benda, boleh memberi inspirasi untuk
kembali kepada cara hidup yang lebih semula jadi dan tanpa beban. Haiwan
memberi tumpuan kepada keperluan asas dan sering dilihat sebagai kandungan dan
disesuaikan dengan persekitaran mereka. Tetapi bagi kami, kami mempunyai
cabaran dan titik balas.
Pertama, kita mempunyai jangkaan masyarakat. Masyarakat sering menghargai
kejayaan material dan menyamakannya dengan status dan pencapaian. Memilih gaya
hidup minimalis mungkin memerlukan menentang tekanan dan norma masyarakat.
Kemudian kita berhadapan dengan realiti ekonomi. Walaupun gaya hidup mudah
menarik, realiti praktikal seperti keperluan pekerjaan, tanggungjawab keluarga
dan keperluan kesihatan boleh merumitkan pelaksanaan gaya hidup sedemikian
untuk
Sesetengah orang mendapati kegembiraan dan kepuasan dalam mengumpul barang,
hobi, dan aktiviti yang melibatkan harta benda. Perkara yang dianggap tidak
perlu bagi seseorang mungkin bermakna bagi orang lain. Walau apa pun alasan
kita, bagi saya tiada gunanya berstatus dalam hidup sedangkan paling banyak
kita hanya boleh hidup sehingga 100 tahun sahaja untuk mati berserta status dan
harta benda yang kita kumpul yang membebankan kita. Saya menekankan sifat
kehidupan yang sementara dan mencabar nilai mengejar status dan mengumpul harta
benda. Berikut ialah beberapa sebab memfokuskan pada status dan kekayaan
material mungkin dilihat sebagai sia-sia, dan mengapa pendekatan hidup yang
lebih mudah dan bermakna boleh menjadi lebih memuaskan. Ketidakkekalan kekayaan
material bermaksud pemilikan sementara.
Harta benda dan status adalah sementara. Apabila kita mati, kita tidak
boleh membawa perkara-perkara ini bersama kita, menjadikan pengejaran tanpa
henti terhadapnya seolah-olah akhirnya sia-sia. Mengumpul dan mengekalkan
kekayaan material selalunya memerlukan masa, usaha dan sumber yang besar, yang
boleh menyebabkan tekanan dan mengurangkan aktiviti yang lebih bermakna. Kita
tidak dapat mencari sumber pemenuhan yang sebenar. Walau bagaimanapun,
penyelidikan dan bukti anekdot mencadangkan bahawa perhubungan, pengalaman dan
pertumbuhan peribadi menyumbang lebih kepada kebahagiaan dan kepuasan jangka
panjang daripada harta benda. Bagaimana dengan ketenangan dan kepuasan
batin? Hidup secara sederhana dan
memberi tumpuan kepada nilai dalaman boleh membawa kepada kepuasan dan
ketenangan fikiran yang lebih besar, berbanding dengan kepuasan yang sering
sekejap untuk memperoleh status dan kekayaan.
Banyak tradisi kerohanian menganjurkan untuk melepaskan diri daripada
harta benda sebagai satu cara untuk mencapai pertumbuhan rohani dan pencerahan.
Apa pendapat kamu? Sila kongsikan pendapat anda dengan kami untuk
memperkayakan kekayaan rohani dan kesejahteraan rohani anda. Altruisme, bukan
mementingkan diri sendiri, menyelamatkan jiwa kita untuk selama-lamanya di
dunia seterusnya.
No comments:
Post a Comment